HELG,Vad är det???

Nu är det redan söndagkväll, men vet inte var tiden tagit vägen!!
Fredagkväll blev både Joakim och jag uppe alldeless för länge, jag la mig 04.00 och jocke någon gång efter det. På lördagen var vi i stan och köpte födelsedagspresent till en av Lucas kompisar som skulle ha maskeradkalas på söndagen. Sen var vi på Maxi och båda barnen lämnades i lekrummet,vi skulle bara ha lite småsaker,men utan barn hade vi chansen att titta på lite prylar som ev ny skrivare/scanner/kopieringsapparat, lite annat smått och gott. När vi kom för att hämta barnen upptäckte vi att den där timman redan hade gått.
När vi kom hem tog vi en enkel fika, grannpojken kom och knackade på och Lucas gick in till honom. När kl 17.00 och jag hade lagat middag som båda barnen önskat (tacos) och skulle hämta hem Lucas surade han och skulle inte med hem. Han fick blev kvar med varningen att det blir ingen mat,glass och godis när du kommer hem. Två timmar senare kom han hem, vi satt med godisskålen och tittade på Robin hood. Lucas trodde han kunde komma in och slå sig ner hos oss, men Nej. Vi måste markera och hålla fast vid vad vi säger, han åkte upp på sitt rum. Efter en stund trodde han att det skulle hjälpa om han kom ner och gav oss en kram och sa förlåt, men han fick stanna på sitt rum och meddelades att den kramen och ursäkten kan vi ta när du ska lägga dig! När det gått ca 30 min var jag uppe och frågade om han förstått vad han hade gjort för fel, (kanske lite). Jag erbjöd honomatt han kunde gå ner och sätta sig på sin plats och få en tallrik gröt, Vilken gröt undrade han (trodde nog han skulle få mannagrynsgröt som är hans favorit), men det fick bli havregrynsgröt. Sen åkte han upp på rummet igen. Då plockade han undan och ställde var sak på sin plats. När det var sängdags hade vi ett lång samtal om att när vi säger till honom att komma hem/in för att det är mat, är det lika bra han lär sig att när vi andra äter så ska han också äta och så kommer det alltid vara,med undantag av ev kalas eller någon speciell aktivitet,då kan vi ställa undan mat till senare. Han har också fått som straff att han inte får gå in grannpojken på 14 dagar och han kan inte komma in till oss under denna tid utan ska de leka, får det bli utomhus. Det verkar som om det enda de kan göra när de är inne är titta på film eller spela tvspel, de måste lära sig att göra något annat också.

Idag söndag sov vi till 10.00,frukost och sen göra iordning Lucas för kalaset, Ja han fick gå på det, men enbart för att kompisen teo inte skulle bli ledsen och besviken. När jag kört Lucas till kalaset gick pappa och Simon ut och jag dammsög och tvättade golv.Vek tvätt och hängde upp nästa omgång, sen en snabbdusch och hämtade Lucas som hade haft jätteroligt. Sen flög en blixtrande huvudvärk över mig och trodde det var dags för Migrän, men med ett par piller släppte det efter en halvtimma.

Nu ligger båda barnen i sina sängar och sover så sött!!!   Nu väntar en ny vecka som för min del innebär en del arbete med hedbergs bil,har de inte fattat ett beslut eller jag inte får tag på någon imorgonbitti, blir det anmälan till allmänna reklamationsnämnden och hävning av köpet,vill de inte gå med på det har jag redan ordnat med jurist kontakt och det kostar mig en slant men samtidigt åker de på extra utgifter och får troligen betala skadestånd, i slut ändan blir jag ändå den som vinner på det hela. Dessutom är det ju i en sådan här situation som Sydsvenskan kommer att vara intresserade av ett reportage.  I slutet av veckan får jag veta lite mer vad som händer om en omplacering av mig på jobbet!! Det är ungefär så veckan kommer se ut!!

Hoppas Ni andra har en lite trevligare vecka att gå till mötes!! 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Hoppsan ja..

Stackars Lucas.

Inget godis, ingen film och ingen lek på 14 dagar.

Hur gammal är han? 7 år?

Förstår han verkligen innebörden av straffet?



Hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar.

Jag har en 6-åring här, och hon hade inte klarat av ett så långt straff. Tycker att hon är för liten för det. Men det är ju individuellt...



Lycka till med bilen, hoppas att allt löser sig!

2009-02-09 @ 11:12:12
URL: http://kaatzi.blogspot.com
Postat av: brittamormor

Har jag varit för svag med straffen när mina var i den åldern? Jag undrar om det finns tidsramar hos en 6 åring,men havregrynsgröt,fy fasen de va inte gott om du skulle servera tacos som de önskat. Tur att man är 67 år och har småbarnslivet över,men jag har ju barnbarn och de är jag mycket svag för,kanske föräldrarna protesterar,me en svag farmor och mormor fortsätter jag vara. Kram på dig och hoppas verkligen det fixar sig med bilen.

2009-02-09 @ 17:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0